حداقل
جستجو
حداقل
RSS

حداکثر
آرشیو
کد خبر: 246   |  دفعات بازدید : 1190   |  نظرات : 0 RSS comment feed   |   نسخه چاپی   |   ارسال به دوستان  

دکتر صیدی: تداوم حرکت خوارزمی برمدار برنامه راهبردی هفت ساله

16 مرداد, 1395 08:32

شهر تبریز در سیزدهمین روز مرداد ماه میزبان هفتمین همایش مدیران گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی با حضور فعال مدیران و کارشناسان مجموعه خوارزمی بود.

دکتر حجت‌اله صیدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی نخستین سخنران گردهمآ‌یی با اشاره به تاریخچه  پرفراز و نشیب خوارزمی اظهار کرد: باوجودمشکلاتی چون رکود فراگیر، گروه خوارزمی در هیچ دوره‌ای به اندازه امروز در وضعیت امیدوارکننده قرار نداشته و این به خاطر تلاش اعضای گروه وحرکت برمدار برنامه راهبردی مجموعه است.

صیدی گفت: در مهر ماه 94 سازمان بورس حداکثر سود قابل تقسیم 32 ریال و به روایتی 28 ریال را برای خوارزمی در نظر گرفت. این تصمیم به لحاظ کارشناسی موردقبول خوارزمی نبود.ازاین روضمن احترام به دیدگاه سازمان، طی رایزنی‌های صورت‌گرفته با کارشناسان محترم سازمان بورس و پیگیری های فراوان به نتیجه دلخواه رسیدیم و در اردیبهشت 95 مجمع به سود قابل تقسیم 129 ریال برای هر سهم شرکت(یعنی بیش از4برابررقم مطرح شده درمجمع مهرماه) رای داد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با اشاره به افزایش سود تلفیقی و سود شرکت اصلی و سود قابل تقسیم گروه نسبت به سال قبل خاطرنشان کرد: صورت‌های مالی شرکت حاکی از وضعیت امیدوارکننده‌ای است که علی‌رغم مشکلات و تنگناهای اقتصادی کشور اتفاق افتاده است. در فضایی که اکثر شرکت‌ها تعدیل منفی سود داشتند، خوارزمی رشد محسوسی را در اغلب حوزه‌ها تجربه کرد و حتی تعدادی از شرکت‌های زیان‌ده ما هم به سوددهی رسیدند. تعدادی از شرکت‌ها در حال تجدید ساختار هستند و حضوری واقعی را در عرصه بین‌الملل تجربه کرده‌ایم.

او  در ادامه  با بیان این که  شرکت برق سپهر به دلیل این که به یک شرکت تجاری سودآور تبدیل شده ، آماده پذیرش در بازار بورس ایران است، گفت: در زمان مناسب برای ورود این شرکت به بازار بورس اقدام خواهیم کرد.

صیدی تاکید کرد: برگزاری همایش‌های دوره‌ای به رفع ابهامات و به‌روز شدن دانش مدیران شرکت کمک کرده و مسیر روشنی را پیش روی گروه سرمایه‌گذاری خوارزمی قرار داده است.

گزارش تصویری هفتمین همایش مدیران گروه سرمایه گذاری خوارزمی(1)

 

 

سینادارو واعتمادسازی در بازارداروی کشور

دکتر محمد حسن واصفی مدیرعامل شرکت لابراتورهای سینا دارو دومین سخنران همایش خوارزمی بود که به تشریح فعالیت‌های شرکت سینادارو پرداخت. او در این باره گفت: سینادارو تنها شرکت داروسازی حاضر در جمع با قدمت 50 ساله است و به عنوان فرزند بزرگ خانواده خوارزمی محسوب می‌شود. این شرکت جزو اولین شرکت‌هایی است که به بورس وارد شده و صاحب 102 پروانه فعال است. از این 102 پروانه، 49 مورد بین 80 تا 100 درصد مجموعه بازار داخلی و خارجی را در اختیار دارد و 38 درصد سهم فروش شرکت سینا دارو را با حجم 575 میلیارد ریال به خود اختصاص می‌دهد. 22 محصول دیگر بین 50 تا 80 درصد و 31 محصول هم تا 50 درصد را به خود اختصاص داده‌اند که این امر تنوع حضور سینادارو در بازار را نشان می‌دهد.

واصفی اظهار کرد: در سال 95 قرار است 315 میلیون واحد دارو تولید کنیم و به فروشی برابر 180 میلیارد تومان دسترسی پیدا کنیم.

او تاکید کرد: سینادارو به عنوان رهبر بازار در عرصه چشم‌پزشکی فعالیت می‌کند و در عرصه‌های آسم و آلرژی و تنفسی و در رده بعدی گوش و حلق و بینی جایگاه خوبی در بازار دارد. بازار این حوزه اعتماد بالایی به شرکت سینادارو دارد و ارتباط منسجمی با شرکت‌های فعال در حوزه تخصصی برقرار شده است.

واصفی گفت: در حال حاضر رقبای ما فقط شرکت‌های خارجی هستند که دایما در صحنه رقابت عقب رانده می‌شوند. ما شبکه گسترده‌ای از بازاریابی و فروش داریم و نیروهای تمام‌وقت در همه کشور به معرفی محصولات ما به جامعه پزشکی مشغولند.

مدیرعامل شرکت لابراتورهای سینا دارو تصریح کرد: از سال 91 ما بخش قابل توجهی از دارایی‌هایمان را صرف سرمایه‌‌گذاری کرده‌ایم و سرمایه قابل توجهی را به Renew کردن اختصاص داده‌ایم. تا به حال کارگروه‌هایی را در بحث نظام مشارکت و پیشنهادها، بهره‌وری و طبقه‌بندی محصولات تشکیل داده‌ایم و با توجه به بهبود فضای کسب و کار، قصد داریم در این زمینه برنامه‌های ویژه‌ای را پیاده‌سازی کنیم.

او با اشاره به افزایش حقوق صاحبان سهام شرکت و افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری، در نتیجه افزایش تولید کمی و افزایش قیمت محصولات سینادارو گفت: ما نیزمانندبسیاری ازشرکتها متاثرازشرایط عمومی اقتصادوبرخی تصمیمات هستیم؛ اماباید از فرصت پیش آمده استفاده و زمان را کوتاه کنیم تا تاثیر تغییرات برون‌سازمانی را در درون سازمان به حداقل برسانیم.

تغییر سیاست‌های استراتژیک سینا دارو با بهبود فضای کسب و کار

دکتر سید فرزان آل نبی معاونت توسعه و نوسازی شرکت لابراتوارهای سینادارو نیز در این همایش اهداف استراتژیک شرکت لابراتوارهای سینادارو را این‌گونه تشریح کرد: سینادارو سیاست‌های استراتژیک خود را نسبت به چند سال قبل تغییر داده است. تا پیش از این سیاست‌ محافظه‌کارانه بقای شرکت در دستور کار قرار گرفته بود و وجوه نقد فقط صرف فعالیت‌های اصلی شرکت می‌شد، اما حالا با بهبود فضای کسب و کار، سیاست‌ها تغییر کرده است.

آل نبی نقاط قوت سینادارو را در شرایط فعلی چنین برشمرد: سبد کالای مناسب و انحصاری بودن، تولید ظروف پلاستیکی در داخل شرکت، تجربه بالای پرسنل رده‌های فنی و مدیریتی، خوش‌نامی سینا دارو در میان متخصصین چشم‌پزشکی و بیماریهای تنفسی، ثبات مدیریت ارشد، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ تولید و پایین بودن قیمت تمام‌شده نسبت به رقبا.

او اضافه کرد: البته سینا دارو با نقاط ضعفی چون عدم استفاده از دانش روز در سیستم برنامه‌ریزی، تاخیر در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، قدیمی بودن ماشین‌آلات تولید، عدم توجه کافی به صادرات و سرمایه‌گذاری‌های برون‌مرزی و ناکافی بودن انگیزه در برخی از رده‌های نیروی انسانی نیز مواجه بوده است.

آل نبی در ادامه حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از تولیدات داخلی، حقوق و تعرفه گمرکی بالا جهت واردات داروهای تولید داخل، عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی، درآمد سرانه پایین مردم و تمایل به خرید داروی ارزان داخلی، حمایت دولت از تولیدکنندگان دارو به عنوان فرآورده استراتژیک، عدم رعایت قوانین پتنت و توسعه دانش و تخصص داروسازی در کشور را به عنوان فرصت‌های پیش روی سینا دارو برشمرد و تهدیدهایی نظیر آزاد شدن واردات دارو، بوروکراسی شدید درنظام مدیریتی غذا و دارو، وجود رقیب قوی در پاره‌ای از محصولات، تغییر مداوم قوانین، قیمت‌گذاری دولتی و رقابت ناسالم را به عنوان تهدیدهایی دانست که سینادارو در زمینه کاری خود با آن مواجه است.

آل نبی اظهار کرد: سینادارو تصمیم دارد تا سال 2020 ظرفیت خود را 20 تا 80 درصد افزایش دهد و آزادسازی دستگاه‌ها و فضای فعلی برای کسب و کارهای آتی، ابزارهای مکانیزه با کارآیی بالا و دریافت تاییدیه‌های معتبر جهانی و ورود به بازاراهای رگولیتد را محقق کند.

حسابداری بهترین ابزار پاسخ‌گویی در شرکت‌های سهامی است

عزیزعالی‌ور، پژوهشگر و صاحب‌نظر حوزه حسابداری از سخنرانان نخستین روز همایش بود که به سخنرانی درباره موضوع مدیریت و اطلاعات مالی پرداخت.

او حسابداری را دانش تحلیلی سیستم کنترل و زبان تجارت دانست که به عنوان ابزار پاسخگویی و پاسخ‌خواهی و به منزله یک سیستم اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عالی‌ور افزود: حسابداری به عنوان سیستم اطلاعاتی دارای قواعد، میثاق‌ها و استانداردهایی است که داده‌های ورودی را به خروجی تبدیل می‌کند. در هر کشوری یک نهاد مخصوص مشخص کردن استانداردهای حسابداری است. یکی از اختلاف‌های بحث‌برانگیز این حوزه، حرکت به سمت استفاده از استانداردهای بین‌المللی و اجرای بی‌کم و کاست آن است که کاری دشوار به نظر می‌رسد.

این پژوهشگر حوزه حسابداری در ادامه اشاره کرد: حسابداری ما در حوزه طراحی سیستم های اطلاعاتی نوین رشد قابل توجهی نداشته است.

عالی‌ور ادامه داد: اطلاعات مالی برای قابل استفاده بودن باید از ویژگی‌های چون مربوط بودن، قابلیت مقایسه و قابلیت اعتماد برخوردار باشد. صورت‌های مالی زمانی قابل اتکاست که تهیه و ارایه آن بر اساس قواعد حساب شده و استاندارد باشد. این مفاهیم اساسی باید بر صورت‌های مالی حاکم باشد: تفکیک شخصیت شرکت، تداوم فعالیت، دوره مالی، مبنای تعهدی، واحد اندازه‌گیری، ارزش‌های تاریخی، شناخت درآمد و شناخت هزینه.

او اظهار کرد: وظیفه اقتصادی مدیریت، بررسی راهکارهای گوناگون به‌کارگیری منابع محدود برای تولید و توزیع کالاها و انواع خدمات مورد نیاز جامعه است. در حوزه اداری نیز مدیر، وظیفه برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل را بر عهده دارد. مدیر برای انجام این وظایف و حرکت در جهت اهداف تعیین شده نیاز به اطلاعاتی دارد که بخش عمده آن از طریق سیستم‌های حسابداری فراهم می‌شود. در واقع سیستم حسابداری خود هدف نیست، بلکه وسیله‌ای است برای تولید اطلاعات مربوط. در نتیجه کارکرد آن زمانی اثربخش می‌شود که در خدمت و هماهنگ با کارکرد سیستم‌های اصلی دیگر نظیر سیستم فروش و تولید باشد.

این کارشناس با اشاره به اهمیت سیستم کاهش هزینه‌ها در سازمان‌های امروزی گفت: پیاده‌سازی سیستم کاهش هزینه‌ها در حسابداری مدیریت، انواع مختلف تصمیم‌گیری را پیش روی مدیران قرار داده است؛ تصمیم‌هایی نظیر قبول یا رد یک سفارش خاص، ساخت در داخل یا خرید از بیرون، پردازش بیشتر یا خودداری از پردازش بیشتر برخی محصولات، اجرا یا خودداری از اجرای یک پروژه سرمایه‌گذاری، ادامه یا توقف تولید برخی از محصولات یا ارایه خدمات و رده‌بندی محصولات و خدمات.

او ادامه داد: مدیران برای مدیریت هزینه‌ها باید هزینه‌های سازمان را بر اساس کارکردها گروه‌بندی کنند. این گروه‌بندی بر اساس هزینه کوشش‌های ساخت، کوشش‌های فروش و توزیع محصولات، اداره امور شرکت، تامین مالی و سایر کوشش‌ها اجرا می‌شود.

عالی‌ور اظهار کرد: یکی از رویکردهایی که در سال‌های اخیر وارد فضای کسب و کار شده، جدایی مدیریت از مالکیت است؛ مساله‌ای که تبلور آن را می‌توان در شرکت‌های سهامی مشاهده کرد. به همین دلیل، اهمیت حسابداری به عنوان بهترین ابزار پاسخگویی در شرکت‌های سهامی دوچندان می‌شود و مدیران این حوزه باید توجه ویژه‌ای به این بخش نشان بدهند.

تکمیل پرسشنامه طرح همت در هفتمین همایش مدیران خوارزمی

محمد خلج مدیرعامل گروه نوآوران پایانیک نیز در روز نخست این همایش به معرفی اجمالی طرح همت (هیات مدیره تاثیرگذار) پرداخت و از مدیران خوارزمی درخواست کرد پرسشنامه طرح همت را تکمیل کنند. در این پرسش نامه به پرسش هایی درباره مطالعه پیش نویس قانون پنج ساله ششم، آشنایی با قانون کار و تامین اجتماعی، مطالعه اساس نامه شرکت و اقدامات شرکت ها در حوزه مسوولیت اجتماعی اشاره شده است.

گروه : حوزه ساختمان و مسکن  |  
نظرات
در حال حاظر نظری وجود ندارد. اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی)

وب سایت

طراحی پورتال : فناوری اطلاعات آریانا